Webredactie/Contentmanagement
Voor online-publicaties (websites) gelden dezelfde redactionele
uitgangspunten: de informatie moet foutloos zijn, toegankelijk
en gestructureerd.
Om alle informatie op een goede manier te ordenen is het
belangrijk dat er één supervisor is op dit gebied. Tegenwoordig
zien we hier steeds vaker een zogenaamde Contentmanager. Een
Contentmanager zorgt ervoor dat de bezoeker van de website
centraal staat en de inhoud van de website of intranet is
afgestemd op deze doelgroep.
Het onderhoud van de website is geen technische maar vooral een
inhoudelijke kwestie. Om dit goed te kunnen is het noodzakelijk
dat de contentmanager of webredactie, ervaring heeft met het
maken van publicaties.
De regels van het idioom, de informatiestructuur en vormgeving
zijn op het internet net zo belangrijk als bij printuitgaven.
De taken van het contentmanagement:
• verzorgen van de gehele coördinatie van de website (zie
redactie).
• samenstellen van de inhoud van de website (in overleg).
• verzorgen van de dagelijkse online-update.
• onderhouden van het contentmanagementsysteem.
• contact onderhouden met de ‘hosting’ (intern/extern).
• signaleren van webstoringen en aanmelden bij de hosting.
[terug]
. |
Om dit goed te
kunnen is het noodzakelijk dat de contentmanager of webredactie,
ervaring heeft met
het maken van publicaties.
De regels van het idioom, de informatiestructuur
en vormgeving zijn
op het internet net
zo belangrijk als
bij printuitgaven.
|